Neuromarketing, další útok koncernů na naše podvědomí
http://news.e-republika.cz/article1984-Neuromarketing-dal-i-utok-koncern-na-na-e-podv-domi
Neuromarketing, další útok koncernů na naše podvědomí
Princip neuromarketingu je úplně jednoduchý. Vychází z obecné zvířecí, a tím i lidské potřeby hledat kalorie k obživě. Aby naši zvířecí a polidštění předkové mohli přežít, museli shánět potravu s velkým obsahem cukru a tuku. To ovšem našich časech a v západní civilizaci způsobuje nadměrnou obezitu. Jenže potravinové společnosti na spotřebě tuku a cukru založily svůj zisk. Proto musí obejít náš zdravý rozum a svobodnou vůli. Jak na to jdou?
Agro-alimentární koncerny si platí vědecká pracoviště, která zkoumají reakce mozkových center na různé podněty. Příkladem je firma Danone, která si platí výzkumné centrum pro neurovědu (l’Institut Paul Bocuse). Toto centrum spolupracuje s jednotlivými odděleními marketingu velkých koncernů.
Neuromarketing se snaží najít ta centra v mozku, která nás nutí ke konzumaci určitých potravin, jež jsou následně propagována tímto manipulativním způsobem. Neurověda ukazuje, která mozková centra jsou aktivována v případě té či oné reklamy, vůně, vzhledu, chuti výrobku a podobně. Příklad jednoho neuromarketingového "výzkumu" vidíte na obrázku.
Obrázek ukazuje výslednou reklamu na Coca-Colu, která byla vypracována na základě neurologického měření mozkových center. Tato reklama byla promítána v absolutně nejdražším reklamním čase USA, během finále Superbowl v roce 2009.
Americký investigativní novinář Michael Moss, autor knihy "Sůl, cukr a tuk. Jak z nás potravinářské koncerny udělaly závisláky" Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Us popisuje setkání s neurovědcem Francis McGlonem, který pracuje pro koncern Unilever a další firmy. Koncern mu koupil skanery mozku za 3 miliónu dolarů a chtěl vědět, jak lidé reagují na chuť a vzhled jeho zmrzliny a dalších výrobků.
Stejně tak nechává McDonald a další výrobci pochybných jídel testovat zejména vůni svých produktů, která má aktivovat příslušná mozková centra k návštěvě tohoto kulinářského zázraku. Po neurotestech byla vybrána vůně označená jako "zdravá", a ta byla aplikována na jejich výrobky. Jedna taková studie stojí až 120 000 euro a test na jedné osobě kolem 1000 euro. Ovšem zvýšení odbytu se zásadně vyplatí světovým firmám jako Kraft Food, Danone, L’Oréal, Colgate, Coca-Cola, Pepsi Co, Unilever, Mac Donald’s.
Neuromarketing představuje další velkou manipulaci světových koncernů. Proti ní stojí svět občanských potravinářských aktivit. Viz náš článek Veřejné zeleninové zahrádky, nová občanská iniciativa v EU.